VERDEN TRENGER MER EMPATII
I november 2022 lanserte Suzanne von Barner det veganske klesmerket Empatii. Plaggene har forskjellige budskap som hun mener vil påvirke ikke-veganere til å ta mer veganske valg.
Suzanne er 37 år gammel, født og oppvokst i Oslo, men er nå bosatt i Drammen. Hun har utdanning innenfor økonomi og har de siste åtte årene jobbet som regnskapsfører. Fritiden hennes bruker hun på å arbeide frivillig for Duepatruljen og World Saving Hustle Viken.
Ingen vei tilbake
For tre år siden tok Suzanne valget om å bli veganer. Hun vokste opp med et tradisjonelt norsk kosthold bestående av mye kjøtt og meieriprodukter. Selv om hun visste at dyr måtte dø for maten hun spiste, var hun opplært til å ikke tenke så mye over det - slik det er for de aller fleste av oss.
- Kjøtt var mat og vi må jo ha mat for å overleve. Tanken på å la være å spise animalsk streifet meg aldri.
Helt til hun en kveld høsten 2018 valgte å se dokumentaren “What the Health" på Netflix. Det tok ikke mange minuttene før hun forsto at nå var det ingen vei tilbake:
- Jeg innså hvordan jeg hadde blitt hjernevasket til å tro at å utnytte og spise dyr var både naturlig og nødvendig. Hvordan kunne jeg som var så glad i dyr, betale for deres lidelse og så spise kroppsdelene deres?
Den samme dagen bestemte Suzanne seg for å kutte ut alt av kjøtt og egg. Hun reduserte også inntaket av meieriprodukter til et minimum, men det var vanskelig for henne å gi slipp på ost.
- Etter hvert som det sank inn hva ost egentlig er og at melkeindustrien er like ille som kjøttindustrien, smakte heller ikke det godt lenger.
I disse tre årene Suzanne har vært veganer, forteller hun at hun allerede opplever store forandringer når det kommer til veganisme.
- Mye har skjedd siden jeg ble veganer når det gjelder informasjon, utvalg og folks holdninger. Det er sjelden jeg ser en meny på restauranter uten et vegansk alternativ og når jeg forteller hvorfor jeg ikke spiser animalsk får jeg oftere positive tilbakemeldinger og mer forståelse i dag enn for bare noen få år siden.
Indre aktivist
Den perioden samfunnet var nedstengt på grunn av Covid i 2021 fikk Suzanne mulighet til å reflektere over hva som skjer i verden og menneskets rolle i det hele.
- Det var fullstendig hjerteskjærende å lese om dyr som var blitt overlatt til seg selv i konkursrammede dyreparker, millioner av mink som ble drept i Danmark og tusenvis av kyr som frøs og sultet i hjel på skip i Spania - og her satt jeg trygg og fornøyd mens jeg spiste frokost foran en varm peis, forteller hun.
På denne tiden oppdaget hun også at det eksisterer et helt samfunn av andre veganere på Facebook.
- Der er det fullt av herlige mennesker som aktivt jobbet for dyrene og min egen indre aktivist ble sakte, men sikkert vekket til live. Jeg ønsket å bidra med noe jeg også, jeg visste bare ikke hva.
Aktivisme som livsstil
For to år siden deltok Suzanne på arrangementet “Stringfood Sunday” i regi av Fugleadvokatene. Her lærte hun om duer og erfarte hvor søte, morsomme og smarte de er. Før dette hadde hun ingen forhold til fugler og synes egentlig de var litt skumle og uberegnelige, men siden den dagen har Suzanne hatt et spesielt stort hjerte for byduene.
- De har dessverre et veldig ufortjent dårlig rykte på seg som plagsomme skadedyr, men den triste sannheten er at vi mennesker domestiserte duene for hundrevis av år siden og så forlot vi dem egentlig. De er ikke ville, men hjemløse - og avhengige av mennesker for å overleve, forteller Suzanne.
I dag er hun rehabiliteringshjem for den frivillige organisasjonen Duepatruljen. De jobber med forebyggingsarbeid, nødhjelp og rehabilitering av skadde og syke duer i Asker, Bærum, Lillestrøm og Drammen. Det kommer jevnlig fugler innom for hvile og rehabilitering etter skader.
- Hva betyr aktivisme for deg?
- Aktivisme for meg betyr å være synlig og aktiv i det man brenner for på en måte og på et nivå som er personlig bærekraftig slik at det ikke fører til utbrenthet. Aktivisme bør være en livsstil og ikke et kortvarig prosjekt og den formen for aktivisme man velger bør derfor være noe man genuint liker å gjøre.
Når man skal begynne med aktivisme, mener Suzanne det er lurt å kjenne til egne styrker og svakheter og starte med det man føler seg god på.
- Jeg tenker at de fleste av oss både har tid og mulighet til å utøve en eller annen form for aktivisme for dyrene. Enten det er å aktivt dele kunnskap om industrien med venner og bekjente, skrive avisinnlegg, holde foredrag, inspirere med oppskrifter, delta på reality og demonstrasjoner eller å lage musikk, kunst eller klær med vegansk budskap.
Det finnes mange engasjerte dyrevenner der ute som dedikerer livene sine til å være en stemme for dyrene. I de fleste storbyer i Norge er det flere ulike ideelle organisasjoner som man jobbe frivillig for.
- Når man først blir kjent med andre aktivister blir man fort inspirert og motivert til å gjøre noe selv - gjerne et stykke utenfor komfortsonen, sier Suzanne.
Les også: Aktivisme og self care.
Klesplagg som skaper endring
Etter Suzanne oppdaget alle de dyktige aktivistene på Facebook, ville hun kjøpe noen aktivist-klær. Det var da hun kom på ideen om å lage sitt eget veganske klesmerke.
- Jeg syntes det var vanskelig å finne noe kult som jeg følte passet min stil både når det gjelder utseende og form for budskap, men som i tillegg var etisk laget av bærekraftige materialer. Ettersom jeg liker å være kreativ tok det ikke lang tid før jeg begynte å leke med tanken om å lage noe selv.
Hva merket skulle hete kom ikke til Suzanne før hun var et stykke inn i prosessen. I det hun skrev ned Empatii på papir, føltes det helt riktig.
- Er det noe verden trenger mer av, så er det nettopp empati.
Hun forteller at mote og aktivisme har en spesielt nær relasjon og etter å ha gjort research skjønner hun hvor stor betydning hverdagsaktivisme i form av klær har å gjøre for saken.
Formålet med Empatii er å så frø hos ikke-veganere gjennom å bruke klesplagg med budskap som ‘Next time try the vegan option’. Suzanne har alltid interessert seg for psykologi, da særlig atferdsendring og hvordan den ubevisste delen av hjernen vår fungerer.
Hun har hentet inspirasjon fra den psykologiske strategien “The power of suggestion”. Den er velkjent for å effektivt påvirke folks underbevissthet, og blir mye brukt både i reklamebransjen og blant psykologer som jobber med atferdsendring. Hun forteller at nyere forskning estimerer at 95% av alle tankene og ideene våre kommer fra den ubevisste delen av hjernen. Disse ubevisste tankene danner oppfatninger og holdninger, som til slutt påvirker beslutningene vi tar.
- I bunn og grunn går det ut på at dersom man gir noen et konkret forslag om å “try the vegan option”, vil denne ideen lagres i den ubevisste delen av hjernen og øker sannsynligheten betraktelig for at de faktisk prøver vegansk i en senere valgsituasjon. Dersom vi i tillegg eksponerer dem for dette samme forslaget gjentatte ganger over tid, gir desto større sjanse.
Suzanne forteller også at en gjennomsnittlig person har ca. 16 små og store møter med andre mennesker hver eneste dag. Det kan være under sosiale arrangementer, mens man venter på bussen, står i kø, er på butikken, treningssenter, skole eller jobb.
- Ved å bruke klær med forslag om å prøve vegansk som budskap har vi derfor en unik mulighet til å påvirke hver eneste gang vi blir observert av andre mennesker - selv om det bare er for noen få sekunder.
Seneste kolleksjon inspirert av Burger King
Plaggene fra Empatii er superkule, samtidig som de bærer et viktig budskap. Suzanne henter ofte inspirasjon fra aktuelle hendelser i det veganske miljøet. Hennes seneste kolleksjon “Try a vegan burger”, er inspirert av at Burger King hadde plantebasert mat i sin restaurant i Storgata i Oslo hele mars.
- Jeg mener det første alle som er skeptiske til vegansk mat bør prøve ut, er en burger. Det mener visst Burger King også! Det er umulig å ikke like en skikkelig god og saftig vegansk burger - gjør du det ikke, så er du bare vrang.
Les også: Burger King kutter kjøtt.
Ellers henter hun inspirasjon fra ideer og tilbakemeldinger fra venner, kunder, klær hun ser andre går med på gata og hva hun kan tenke seg å gå med selv.
- Det er viktig for meg å ha det gøy med det jeg driver med og at det jeg lager både inspirerer og utstråler god og positiv energi, sier Suzanne.
Klær fra Empatii selges på merket sin egen nettside, sjekk ut plaggene her. Suzanne vil også ha stand på Oslo Vegetarfestival i helgen! Følg med videre på reisen til Empatii på Instagramkontoen @thisisempatii.