INFLUENSERE TAR ET OPPGJØR MED FAST FASHION

Bloggeren Anne Marthe Widvey og den svenske Youtuberen Therése Lindgren publiserte nylig på Instagram at de slutter med betalte samarbeid fra fast fashion-merker. Avgjørelsen til influenserne bunner i den enorme belastningen klesindustrien har på klimaet. Begge forteller at det ikke lenger føles rett å fronte klesmerker innenfor fast fashion på grunn av miljøet og arbeidsforholdene fabrikkarbeiderne jobber under.


En stor inntektskilde for influensere

Lindgren startet sin karriere på Youtube og Instagram for ni år siden. I dag har hun 1 million følgere og hun skriver at hennes plattformer er blitt en reklamekanal som bedrifter er villige til å betale for å synes i. Den kjente Youtuberen er veganer og opptatt av dyrsrettigheter. Derfor har hun alltid takket nei til samarbeid som ikke lever opp til dyrerettighets-spørsmål. Nå har hun også kommet til et punkt der hun ikke kan stå for å gjøre reklame for visse klesmerker.

Når jeg leser om moteindustriens negative klimapåvirkning og fabrikkarbeidernes dårlige vilkår får jeg vondt i magen.
— Therése Lindgren

Foto: Therése Lindgrens Instagramkonto

En stor inntektskilde til kjente profiler på Instagram og Youtube er å promotere for store kleskjeder. Widvey forteller i Instagram-innlegget at det har vært en tøff avgjørelse på mange måter. Hun reduserer sin inntekt med 450.000 kr og i tillegg mister hun et stort nettverk. Likevel ønsker hun å ta ansvar og vil ikke være en av dem som lukker øyne og ører.

Hva skal jeg med penger på konto om jeg ikke har en klode å bo på?
— Anne Marthe Widvey

Foto: Anne Marthe Widveys Instagramkonto


Med ønske om å inspirere andre 

Begge håper at flere vil bli påvirket av avgjørelsen - bedrifter innen motebransjen, følgere og influenser-kollegaer. Lindgren har stor tro på at det vil skje endringer hvis vi bare benytter oss av vår makt som forbrukere og influensere. Widvey skriver hun vil bruke sine kanaler for å vise at det er fullt mulig å bruke det man har fra før om og om igjen, handle smartere, bedre og mer bærekraftig.


Stiller strenge krav 

Etter å ha tatt avgjørelsen om å kutte ut samarbeid med fast fashion-merker har begge to utarbeidet bestemte kriterier for fremtidige mote samarbeid. Dette er noen av spørsmålene Widvey vil stille fremtidige partnere: Hvordan er arbeidsforholdene på fabrikken? Hvilke materiale blir brukt? Hvor blir alt produsert? Hvor stor klimautslipp har de i dag? Hvor mye tjener de som syr? Etc. 

Sammen med gjenbruks-eksperten Johanna Leymann har Lindgren satt opp en liste med krav: 

  • Har kontroll på hvor stort klimapåvirkning de har i dag. 

  • Har en tydelig plan for å minske sine utslipp. 

  • Arbeider aktivt for å minske antallet nyproduserte produkter. 

  • Har offentlige leverandørlister. 

  • Kan fortelle hvor mye de som syr klærne tjener. 

  • Vet om de som syr klærne kan organisere seg fackligt? 

  • Har skrevet under arbeidsmiljøloven i Bangladesh. 

  • Ikke driver med greenwashing. 

  • Ikke har hatt sexistisk markedsføring de tre siste årene. 

  • Følger aktuelle lagar og regler som gjelder ved reklamesamarbeid samt betaler arvode og ikke i produkter. 

  • Ikke lager eller selger produkter av dyrepels.


Ingunn Elstad

Ingunn har vært veganer siden 2017, men nesten ikke spist kjøtt siden hun gikk på barneskolen. Hun brenner for både dyrs- og menneskerettigheter. Dessuten blitt bevisst på å ta miljøvennlige valg, særlig gjennom mote.

Forrige
Forrige

HVA ER VEGANISME?

Neste
Neste

GIR BORT MILLIARD SELSKAPET FOR Å BEKJEMPE KLIMAKRISEN