GIR BORT MILLIARD SELSKAPET FOR Å BEKJEMPE KLIMAKRISEN

Eieren av klesmerket Patagonia har bestemt seg for å gi bort selskapet for å redde planeten. Milliardæren Yvon Chouinard setter et helt nytt eksempel i bedriftsledelse innen miljø.

Gründeren gjorde lidenskapen sin for klatring til en av verdens mest suksessfulle sportsklær merker. Han startet med å lage klatreutstyr til sine venner og seg selv.

Nå gir han altså alt til en non-profit organisasjon som er designet for å bruke selskapets fortjeneste til å redde planeten med.

- Jordkloden er nå vår eneste aksjonær. Hvis vi har noe som helst håp om en blomstrende planet - ikke minst en bedrift - må alle sammen gjøre det vi kan med de ressursene vi har. Dette er det vi kan gjøre, skriver Chouinard på selskapets hjemmesider.

Da selskapet så omfanget av global oppvarming og økologisk ødeleggelse, ble de bevisst sin egen rolle i det. Derfor forpliktet de seg til å forandre hvordan virksomheten ble utført på med å ta mer bærekraftige valg. Med det ønsket de å inspirere kunder og andre bedrifter, og forhåpentligvis endre systemet på veien.

- I 2018 endret vi selskapets formål til: Vi er i virksomhet for å redde vår hjemmeplanet, skriver Chouinard.

Selv om de har gjort sitt beste for å adresse miljøkrisen, skriver de at det ikke er nok. Som følge av det måtte de finne en måte å gi penger til å bekjempe miljøkrisen samtidig som selskapets verdier er inntakt.

- Sannheten er at det ikke finnes noen gode alternativer. Så vi skapte vår egen, skriver Chouinard.

Chouinard og familien jobbet sammen med et team av advokater for å skape en struktur som gjør det mulig for Patagonia å fremdeles tjene penger, men alt vil gå til den ideelle organisasjonen Holdfast Collective, som er dedikert til å bekjempe miljøkrisen og forsvare naturen.

- Jordens ressurser er ikke uendelige og det er tydelig at vi har tøyet strikken for langt. Men planeten er også fleksibel. Vi kan redde planeten hvis vi forplikter oss til det, avslutter Chouinard med.

Les brevet skrevet av Yvon Chouinard på Patagonia’s hjemmeside her.


Ingunn Elstad

Ingunn har vært veganer siden 2017, men nesten ikke spist kjøtt siden hun gikk på barneskolen. Hun brenner for både dyrs- og menneskerettigheter. Dessuten blitt bevisst på å ta miljøvennlige valg, særlig gjennom mote.

Forrige
Forrige

INFLUENSERE TAR ET OPPGJØR MED FAST FASHION

Neste
Neste

NORSKE MATPROFILER SINE BESTE FOOD HACKS